Monday, June 12, 2017

දෙවලපොලින් ගොඩගත් වසර 3000ක ඉපැරැණි අභිරහස




       ශ‍්‍රී ලංකාව භූමි ප‍්‍රමාණයෙන් අනෙක් රටවලට සාපේක්ෂව කුඩා බව සැබෑය. නමුත් ඉදි කොට තිබෙන වෙහෙර විහාර, වැව්, අමුණු දාගැබ් ද, කෘෂිකර්මාන්ත, වාරිකර්මාන්ත, හෙළ වෙදකම, හෙළ සටන් ක‍්‍රම ආදී දෑ පිළිබ`ද අවධානය යොමු කිරීමෙන් අපේ අතීතයේ මුතුන්මිතන්ගේ තිබූ තාක්ෂණික ඥාණයත්, දියුණු ශිෂ්ටසම්පන්න මනාව විද්‍යාමාන වේ. ඒ සියල්ල දෙස අවධානය යොමු කිරීමේදී ශ‍්‍රී ලංකාව යනු කුඩා රටක් යැයි හැදින්වීම හුදෙක් භෞතික සීමාවකි. එම තර්කය තවදුරටත් සපථ කිරීමට තවත් එක් විශිෂ්ට සාක්ෂියක් ආනාවරණය කර ගැනීමට කැලණිය විශ්වවිද්‍යාලයේ පුරාවිද්‍යා අධ්‍යයන අංශයේ ජ්‍යේෂ්ඨ කථිකාචාර්ය මංගල කටුගම්පොල මහතා ඇතුලූ කණ්ඩායමට හැකි වී තිබේ. මෙම සොයා ගැනීම පුරාවිද්‍යාත්මක වටිනාකමක් මෙන්ම අතීතයේ තිබූ දියුණු ශිෂ්ටාචාරයක මං සලකුණු හෙළි කරන අපූරු අනාවරණයකි. මේ එ් පිළිබදව කැලණිය විශ්වවිද්‍යාලයේ පුරාවිද්‍යා අධ්‍යයන අංශයේ මහාචාර්ය මංගල කටුගම්පොල මහතා සමග කළ කතා බහකි.

මෙම පුරාවිද්‍යාත්මක සොයාගැනීම මොකක්ද?

පුරාවිද්‍යා දෙපාර්තමේන්තුව හා කැලණිය විශ්වවිද්‍යාලය එකතුවෙන් අනාවරණය කළ මෙම සොයා ගැනීම ලංකා ඉතිහාසයට වඩාත් වැදගත් සලකුණක් වේවි.  මිනුවන්ගොඩ, දෙවලපොල, ආනන්ද මහා විද්‍යාල භූමියේ සිදුකරන ලද කැණීම්වල දී වසර තුන්දහසකට(3000) වඩා පැරණි බවට අනුමාන කළ හැකි සූසාන භූමියක භෂ්මාවශේෂ සොයාගැනීමට අපිට හැකිවුණා. ගම්වාසීන්ගෙන් ලැබුණු තොරතුරකට අනුව තමයි මෙම කැණීම සිදු කරනු ලැබුවේ. දෙවලපොල පාසලට ඇතුලූවන මාර්ගයේ කොටසක් කැණීම්වලට ලක් කිරීමේ දී මැටි කූටීරවලින් නිමැවූ සූසාන භූමිය පොළව මට්ටම ආසන්නයේදී හමුවුණා. මෙය මැටිවලින් සාදන ලද ඔරුවක හැඩය ඇතිව මැටි ගසා සාදන ලද බරණිවල තිබී මැටි මුට්ටි කිහිපයක් දක්නට ලැබුණා. එහි දේහයක් දැවීමෙන් පසු ඉතුරු වූ අළු පවතින බවට විශ්වාස කරන්නට පුළුවන්. ඇත්තටම මෙවැනි සූසාන භූමි දැකිය හැකි වන්නේ තෙත් කලාපයේ. මීට පෙර මෙවැනි සූසාන භූමි සොයාගෙන තිබෙන්නේ ඉතා සුළු ප‍්‍රමාණයක්.

මෙම පර්යේෂණයේ තිබෙන වැදගත්කම මොකක්ද?

ලංකාවේ ඉතිහාසය මූලිකවම අවදි 03කට බෙදන්න පුළුවන්.
     01.ප‍්‍රාග් ඓතිහාසික අවදිය
     02.මූල  ඓතිහාසික අවදිය
     03. ඓතිහාසික අවදිය
ප‍්‍රාග් ඓතිහාසික යුගය පිළිබද කතාකරන කොට මීට අවුරුදු එක්ලක්ෂ විසිදාහකට එහා යන තොරතුරු පුරාවිද්‍යාත්මකව තහවුරු කරගෙන තිබෙනවා. උදාහරණ ලෙස මුල් කාලයේ භාවිතා කළ ශිලා ආයුධ පිළිබ`ද ආනාවරණය සදහන් කරන්න පුළුවන්. ඒ වගේ බොහෝ තොරතුරු ප‍්‍රාග් ඓතිහාසික යුගයේ හමු වෙනවා. ඒ වෙනුවෙන් පර්යේෂණ බොහොමයක් තිබෙනවා. එම නිසා ඒ කාලය පිළිබද ප‍්‍රාමාණික අවබෝධයක් ලබාගන්න පුළුවන්. ඉතිහාසය සම්බන්ධවත් ඒ කාරණය එලෙසමයි.

නමුත් ප‍්‍රාග් ඓතිහාසික අවධියත්, ඓතිහාසික අවදියත් අතර තිබෙන අවධිය පූර්ව ඓතිහාසික යුගය හෙවත් මූල යුගය පිළිබද තොරතුරු ප‍්‍රමාණවත් නොවන බව පෙනී යනවා. ඇත්තටම මූල ඓතිහාසික අවදීන් යනු සංකාන්ත‍්‍රික අවදීන් නොඑසේ නම් ගන්ධබ්බ අවදීන් ලෙස හදුන්වන්න පුළුන්. මේ කාලයේ ලංකාවේ මුලින්ම යකඩ තාක්ෂණය, මැටි භාණ්ඩ භාවිතය විශේෂයෙන් දක්නට ලැබෙනවා. කෘෂිකර්මාන්තයේ ආරම්භයක් මේ කාලයේ ආරම්භ වුණා යැයි සැලකෙනවා. ඒනිසා මේ කාලයේ තොරතුරු අනාවරණය කර ගැනීම ඉතාම වැදගත්. නමුත් පුරාවිද්‍යාත්මක තෙරතුරු තිබෙන්නේ බොහොම ටිකයි. කාලය පිළිබද තොරතුරු ලබා ගැනීමේදී මළවුන්ගේ චාරිත‍්‍ර විශේෂ වෙනවා. ඒ ඔස්සේ ඒ කාලයේ සමාජ සංස්කෘතික ලක්ෂණ හදුනා ගැනීමට හැකිව තිබෙනවා. ලංකාවේ ඉබ්බන්කටුගොඩගත්ව, කොක්කැබේ වැනි ප‍්‍රදේශයන්හි එවැනි අනාවරණය කර ගැනීම් සිදු කොට තිබෙනවා. ලෝකයේ ගතහොත් ඉන්දියාව, චීනය, එංගලන්තය වැනි රටවල් පවා මළවුන්ගේ චාරිත‍්‍ර පිළිබ`ද අධ්‍යයනය කර තිබෙන රටවල් විදිහට උදාහරණ දක්වන්න පුළුවන්. ඒවායෙහි හමු වූ බොහෝ දේ ලංකාවෙන් හමු වූ දේ අතර සමානතා දක්නට ලැබෙනවා.
ඒ අනුව, ලංකාවේ මළවුන් ඇදහිමේ විශේෂ ක‍්‍රම 2ක් හුදුනා ගැනීමට පුළුවන්.
01.ශිලා මංජුසා/ගල් සොහොන්
02.මැටියෙන් කරන ලද සූසාන/මැටි කුටීර සුසාන/ මැටි ඔරු
ප‍්‍රථමයෙන් සදහන් කළ ශිලා මංජුසා නෙහොත් ගල් සොහොන් තිබෙන ස්ථාන 100ක් පමණ සොයගෙන              තිබෙනවා. එයිනුත් යාන්ඔය නිම්නයේ මේවා බොහොමයක් දක්නට ලැබෙනවා. මේ පිළිබද ලංකාවේ පර්යේෂණ කැණීම් කර තහවුරු කොට තිබෙනවා. බොහෝ විට මේවා වියළි කලාපයේ දැකගන්නට පුළුවන්. දෙවනියට සදහන් කළ මැටි කුටීර සුසාන හමු වී තිබෙන්නේ 4ක් 5ක් පමණි. ඒවා බොහෝ විට තෙත් කලාපයේ දක්නට ලැබෙනවා. ප‍්‍රසිද්ධ සොයාගැනීම් ලෙස රංචාමඩම, හල්දුම්මුල්ල වැනි ස්ථාන ස`දහන් කරන්න පුළුවන්.

 මෙම සුසාන භූමියේ ලක්ෂණ මොනවාද?

ඇත්තෙන්ම පෙර සදහන් කළ පරිදි තෙත් කලාපයෙන් හමුවන මෙම සුසාන භූමිවල වාස්තුවිද්‍යාත්මකව සමාන බවක් දක්නට ලැබෙනවා. මෙම ප‍්‍රදේශයෙන් සොයාගත් සුසාන භුමියෙහි පොළව හාරා අමු මැටි ගාලා එය පුච්චනු ලබනවා. ඉන්පසු දෙන තැන්පත් කොට නැවත එය පුච්චනවා. එහි අළු, මැටි භාජනවල බහලා නැවත එහිම තැන්පත් කරනවා. ඊට උඩින් නැවත මැටි ගුලිද, ඊට උඩින් වලන්, ඊටත් උඩින් මැටි ගුලි සහ ඉන් අනතුරුව අ`ගුරු තට්ටුවක් යොදනවා. රංචාමඩම, නිකවලමුල්ල, කලවටුවාව වැනි ප‍්‍රදේශවලින් සොයාගත් සුසාන භුමිවලද සාම්‍යතා දක්නට ලැබෙනවා. මෙහිදී අපට ලැබුණු අළුවලින් නිශ්චිතවම කාලය නිර්ණය කිරීමේ හැකියාවක් තිබෙනවා. ඒ ඔස්සේ අපට පුළුන් මෙය කුමන කාලයකට අයත් ද යන්න නිශ්චිතවම සොයා ගැනීමට අපි තාමත් හරියටම මෙය අනාවරණය කොට ගෙන නැහැ.අපි තාමත් ඉන්නේ පශ්චාත් විශ්ලේෂණ අවදියේ.
මේ පර්යේෂණයේ අරමුණු මොනවාද?
ඇත්තටම මේ දැනුම සමාජගත විය යුතු යි. ඒ වලේම මෙය සුරක්ෂිත කිරීමට අපිට වගකීමක් තියෙනවා. මෙම හෙළිදරව්ව විශිෂ්ඨයි. මීට අ.වු. 300කට පෙර තිබූ තාක්ෂණික දැනුම සමාජ සංකෘතික ක‍්‍රමය පිළිබ`ද ආණාවරණය කර ගැනීමට මෙම දැනුම සාමාන්‍ය මිනිසුන් අතරට ගෙන යායුතුය.  එහි ඓහිතිහාසික වටිනාකම කියා දිය යුතු අතර එහි මූල්‍යමය වටිනාකමක් නොමැති බව වටහා දීම වැදගත් වෙනවා. එයින් අපිට මෙම පුරාවිද්‍යාත්මක වටිනාකම් සහිත දේ ආරක්ෂා කරගන්න පුළුවන්.

මෙම පර්යේෂණය සදහා ලැබුණු සහය කොහොමද?

ඇත්තෙන්ම මෙහි නීතිමය අවසරය ලබා දුන්නේ පුරාවිද්‍යා දෙපාර්තමේන්තුවෙන්. මෙයට අවශ්‍ය ප‍්‍රතිපාදන විශ්වවිද්‍යාලයේ පර්යේෂණ හා ප‍්‍රකාශන අංශය ම`ගින් ලබා දුන්නා. නමුත් මෙම පර්යේෂණය සම්පූර්ණ කිරීමට නම් මෙහි අළු කොටස් ඇමෙරිකාවට යැවිය යුතුයි. මොහු අපට එම තාක්ෂණය නැහැ.  ඒ නිසා තාමත් එයට අවශ්‍ය ප‍්‍රතිපාදනවල අවශ්‍යතාවය පවතිනවා. මෙම පර්යේෂණය ඉතා ඉක්මණින් සම්පූර්ණ කිරීමට අපි බලාපොරොත්තු වෙනවා. ඒ වගේම පුරාවි්‍යාත්මක ස්ථාන සංරක්ෂණය කිරීමෙදී ඇතැම් විට අපිට සතුටුදායක ප‍්‍රතිචාර ලැබුනෙ නැහැ. ඇත්තෙන්ම ඇතැම් උගත් යැයි සලකන පිරිසගේ ඇතැම් ක‍්‍රියාවක් ගැන මට පැහැදීමක් නැහැ. ඒ කොහොම වුනත් මෙය සංරක්ෂණය කිරීම හා දැනුම ජනගත කිරීමට අපි උපරිම උත්සාහ ගන්නවා. මං හිතන්නේ විශ්වවිද්‍යාල ආචාරවරයෙකු යනු පර්යේෂකයෙක්. ඔහුට හිමි කාර්යක් තිබෙනවා. මම හිතන්නේ මට මේක හො`ද අවස්ථාවක්. මම මගේ කාර්ය උපරිමයෙන් ඉටු කරනවා. ඒක මට සතුටක්.

මෙම සොයා ගැනීම ශ‍්‍රී ලාංකික අභිමානය තීව‍්‍ර කරන මං සළකුණකි. එවැනි විශ්ෂ්ට සොයාගැනීමක අයිති කරුවන් කැලණිය විශ්වවිද්‍යාලය සතුවීමද විශ්වවිද්‍යාලයට ගෞරවයකි. ඓතිහාසික තොරතුරු පිළිබ`ද උනන්දුවක් දක්වන සියළු දෙනාට මෙම සොයා ගැනීම වැදගත් සහ එහි සත්‍ය කුමක් ද? යන්න දැනගැනීමේ උනන්දුවක් පවතියි.

                සංවාද සටහන :- ප්‍රබුද්ධිකා රත්නායක
     

No comments:

කාලයේ ගින්නෙන් පන්නරය ලැබූ යකඩ මිනිසුන්ගේ කතාව - ගින්නෙන් උපන් සීතල (The Frozen Fire)

                         "සමහරු සටන් වදින්නේ ජයග්‍රණනය වෙනුවෙණි. සමහරු  සටන් වදින්නේ විකල්පයක් නොමැති හෙයිණි.  එහි දී නොසිතූ අරගලයන්ට...